Bulimia

Bulimia sportowa

Chociaż większość ludzi bulimia kojarzy się z wymiotowaniem , ewentualnie używaniem środków przeczyszczających, w rzeczywistości miewa ona też inne oblicza, jak choćby stosowanie głodówek między epizodami kompulsywnego objadania się, czy rekompensacja napadów poprzez ćwiczenia. W przypadku tej ostatniej mówimy o bulimii sportowej, o której chciałabym dzisiaj powiedzieć parę słów…
Mimo, że jak wiadomo, sport to zdrowie, ale w rozsądnych ilościach i nie, jeśli czujemy wewnętrzny przymus do ćwiczeń, a nie przyjemność z jego uprawiania- w takim przypadku jest on zwyczajnie tym samym, co wymioty, czy przeczyszczanie się. Typowe jest zresztą to, że bulimia sportowa pojawia się przy próbie wyjścia z tej „normalnej”. I mnie to nie ominęło.Był okres, gdzie biegałam tygodniowo około 100 km, do tego rower i spacery. Mimo, że nigdy wcześniej w życiu nie trenowałam. Jakby ktoś przejrzał mój profil na endomondo z okresu maj-październik 2015 wyglądałoby to mniej więcej tak, że miałam kilkutygodniowe fazy właśnie takie przetrenowywania się,a pomiędzy okresy całkowitego zastoju, bo organizm w pewnym momencie zawsze odmawiał posłuszeństwa. Zbierałam oczywiście pozytywne komentarze znajomych, jaka to ja zdyscyplinowana i zmotywowana nie jestem- bo na sport w przeciwieństwie do innych form kompensacji, jest przyzwolenie, a wręcz pochwała społeczeństwa. I tak sobie w tym kłamstwie żyłam, że przecież lepsze to niż wymiotowanie i przeczyszczacze… Serio? W kwestii samego mechanizmu niczym się to nie różni: BULIMIA SPORTOWA TO NADAL BULIMIA! I dla mnie osoby, które mówią o „czystych dniach” w sensie braku wizyt w toalecie, ale nadal ćwiczą ponad siły, codziennie, a już koniecznie po niezaplanowanym posiłku,oszukują same siebie.
Po czym poznać, że Twój stosunek do aktywności fizycznej przestał być zdrowy?
-Czujesz się, źle, jeśli danego dnia nie trenowałaś- Czujesz przymus zrobienia dodatkowego treningu po zjedzeniu nieplanowanego posiłku- Ćwiczysz mimo złego samopoczucia, czy złej pogody (w przypadku sportów trenowanych na dworze)- Sport staje się dla Ciebie najwyższym priorytetem, gdy nie masz, jak znaleźć na niego czasu, rezygnujesz z obecności w szkole/pracy/na uczelni lub ćwiczysz w nocy- każde ćwiczenie przeliczasz na ilość spalonych kalorii: nawet zwykły spacer- nie umiesz się cieszyć piękną okolicą, czy ładną pogodą, tylko liczysz, ile jeszcze musisz ćwiczyć, żeby spalić tą zjedzoną czekoladę-Wybierasz nie dyscypliny, które sprawiają Ci przyjemność, ale te, które najszybciej spalają kalorie
Jaka jest moja rada w takim wypadku? Cóż… Ja całkowicie odstawiłam sport na kilka miesięcy, bo zdałam sobie sprawę, że nie znam umiaru- myślę, że już lepiej, że nie robiłam nic oprócz jakichś spacerków, niż, że się przetrenowywałam i dalej nakręcałam tą machinę.  Pewnie sport bardzo dobrze uczy samodyscypliny i regularności, ale to samo daje nam nauka gry na instrumentach: może na razie lepiej pójść w tą stronę? Albo jakiś nowy język obcy, szycie (właśnie, dlaczego u nas to zawsze musi być sport albo gotowanie?: muszę o tym kiedyś napisać…)- cokolwiek. Jeśli jednak bardzo nie chcesz całkiem rezygnować ze sportu, zrób chociaż w ten sposób: Ułóż sobie rozsądny plan treningowy i się go trzymaj- i choćbyś miała po drodze najgorszy napad swojego życia, nie przekraczaj go, bo tylko wzmacniasz w ten sposób swoją obsesję. Pewnie, jak któregoś dnia źle się będziesz czuć, możesz sobie ten trening przełożyć na dzień następny. Ale tylko w takiej ilości, w jakiej był zaplanowany. Oprócz tego przestań używać aplikacji liczących spalanych kalorii- ćwicz tak dlugo, jak sprawia Ci to przyjemność- ja po powrocie do biegania, przestałam nawet biegać po trasach, których długość znam, żeby nie móc sobie tego przeliczyć na te głupie cyferki.
Powodzenia!

One thought on “Bulimia sportowa

Skomentuj

